Jak jeść zdrowo i tanio? Kilka praktycznych porad

18.01.2018

salad-2756467_960_72

Zdrowe jedzenie nie musi być wcale drogie. Wystarczy, że wdrożysz tych kilka pomysłów. Smacznego!

Kupuj sezonowo


Jesienią i zimą można kupić tanio warzywa korzeniowe (pietruszkę, seler, marchew, buraki, ziemniaki), które mają mnóstwo składników odżywczych. Tanio dostaniemy też warzywa kapustne: brukselkę, jarmuż, kapustę białą, czerwoną, cykorię. To już całkiem solidny zestaw, aby każdego dnia wyczarować coś zdrowego, pysznego i taniego. 

Latem już mamy całą gamę warzyw i owoców. Kalafior, brokuł fasolka szparagowa, bób, cukinia - to warzywa, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę w tym czasie. Również na owoce nie mamy co narzekać. Truskawki, czereśnie, całoroczne jabłka, owoce leśne, agrest, a z czasem śliwki, gruszki. Do wyboru, do koloru!

Postaw na kasze

Gryczana, jaglana, jęczmienna, orkiszowa... Kupowane szczególnie w dużych opakowaniach (unikajmy tych w woreczkach po 100 g) wychodzą śmiesznie tanio przez okrągły rok, a do tego stanowią bogactwo minerałów oraz witamin z grupy B. Można je jeść na słodko z bakaliami, jako dodatek do obiadu, składnik naleśnikowego lub pierogowego farszu, w formie kotletów. Zawierają ponadto dużo błonnika, więc idealne dla osób odchudzających się. 

Pij zielone koktajle

Jako pierwszy posiłek, jak również przed bieganiem są IDEALNE! Bardzo lekkie, nie obciążają żołądka, a przy tym są istną bombą witaminaminową. Wystarczy, że zmiksujesz banana z dowolnym warzywem liściastym (my jesteśmy fanami szpinaku i jarmużu) i z wodą/mlekiem/mlekiem roślinnym i już masz najprostszy koktajl. Jednak zachęcamy do eksperymentowania. Można do koktajlu dodać ulubiony owoc, żurawinę, siemię lniane, płatki owsiane błyskawiczne lub inne warzywo. Pijąc to, serwujesz sobie ogromną dawkę energii, za stosunkowo małe pieniądze. 

Nie kupuj ultra zdrowych batoników. Rób je sam

Batoniki stworzone na bazie suszonych owoców i orzechów są obecnie bardzo popularne. I dobrze, bo są naprawdę świetne. Idealne na rower, bieganie czy wędrówki po górach. Ponadto nie trzeba się po nie wybierać już do sklepu ze zdrową żywnością, a do zwykłego marketu. Niestety jakość pociąga za sobą cenę. W rzeczywistości są one bardzo proste do wykonania i nieco tańsze od kupnych odpowiedników.  Wystarczy, że zmiksujesz ze sobą np. suszone daktyle, świeżą gruszkę, żurawinę i kilka listków świeżej mięty i wsadzisz do zamrażlinika. Po godzinie otrzymujesz zwartą i pełnowartościową przekąskę. 


Dodawaj strączki tam, gdzie to możliwe

Warzywa strączkowe, takie jak groch, fasola, soczewica, ciecierzyca, mają mnóstwo żelaza, witamin z grupy B oraz białko. A przy tym są bardzo tanie, szczególnie te kupowane w dużych workach. Mogą stanowić główny składnik kanapkowych past (najbardziej popularny jest humus i wegański "smalec"), które są banalne w wykonaniu. Mogą także stanowić składnik bezmięsnych gołąbków, pierogów, naleśników. Dobrze smakują również po prostu jako dodatek np. do ryżu czy makaronu z sosem pomidorowym. Proste, a mocno podbija energetycznie najzwyklejsze dania. 

Wybieraj polską superżywność

Siemię lniane, czarnuszka, żurawina, miód, kasza jaglana, natka pietruszki, imbir - stosunkowo tanie, a odżywczo bardzo bogate. Dlatego nie poddawaj się instragramowym modom i wybieraj nasze lokalne superfoodsy.

Jedz kiełki

Kiełki można obecnie dostać w każdym supermarkecie, jednak są dosyć drogie. Dlatego warto hodować je w domu. To nic trudnego. Wystarczy mieć kiełkownicę (koszt ok. 30 zł) i ziarna do kiełkowania. Wysypujemy ziarenka, regularnie je podlewamy i po 3-5 dniach zbieramy plony. I to jakie! Pełne fosforu, wapnia, żelaza, magnezu. Kiełki możemy dodawać do kanapek, sałatek, a także posypywać nimi zupy.

Zamrażaj

Zupy, przetwory, sezonowe warzywa - to wszystko warto gromadzić i zamrażać. W momencie, gdy nie masz nic w lodówce wystarczy, że wyciągniesz słoik i obiad masz praktycznie gotowy. Przy tym mrożonki nie tracą aż tak wiele na wartości odżywczej, zatem korzystaj śmiało szczególnie w porze zimowej i wczesnowiosennej.

Domowe pieczywo - nie takie trudne! 

Aby upiec chleb, nie trzeba wcale mieć specjalnej maszynki. Wystarczy mąka, woda, ziarna lub pestki, zakwas/drożdże, foremkę, drewnianą łyżkę i piec. Nie tylko skład, ale i samo przygotowanie ciasta jest banalnie proste. Domowy, pełnoziarnisty chleb wyniesie Cię maksymalnie 3 zł, czyli tyle, za ile kupujesz wątpliwej jakości pieczywo. Spróbuj!

KALENDARZ
Maj 2018
pon wt śr czw pt sob nd
7
8
11
14
15
17
21
22
25
28
29
Brak biegów w tym dniu
Pełny kalendarz
Polecane biegi
Partnerzy:

Jabra
Partnerzy medialni:

bieganie.pl
Organizator:

Partner techniczny:

enduhub

Krok 1

Podaj podstawowe dane o biegu

NAZWA BIEGU*

WYBIERZ DYSTANS*
(możesz wybrać więcej niż jeden)

WYBIERZ DATĘ BIEGU*

GODZINA ROZPOCZĘCIA ZAWODÓW*

:

MIEJSCOWOŚĆ*

STRONA WWW BIEGU

Zaloguj się do serwisu

Logując się przez Facebook akceptujesz regulamin.
Albo użyj swojego loginu i hasła

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Przypomnij mi hasło

Przypomnienie hasła

Zarejestruj się

Rejestrując się przez Facebook akceptujesz regulamin.
Albo użyj formularza
Hasło musi składać się z min. 6 znaków, max. 30 znaków i musi zawierać cyfry, litery i duże litery.