Jak wzmocnić odporność?

24.11.2020
amoon-ra-n8vduipgb0c

Na jesieni fraza „jak wzmocnić odporność” wyszukiwana jest setki tysięcy razy. Ale tej jesieni informacje nt. odporności poszukiwane są przez WSZYSTKICH! Zebraliśmy dla Was kilka istotnych wskazówek, jak budować odporność. Ważnych nie tylko, żeby móc biegać całą jesień i zimę, ale też żeby ustrzec się przed najgroźniejszym w tym roku wirusem.


Oto działania, które wzmocnią odporność, które można wprowadzić do życia od zaraz:

1. Ruszajcie się umiarkowanie intensywnie, ale regularnie! Czyli biegajcie/ćwiczcie/śmigajcie na rowerze codziennie lub co drugi dzień, ale bez forsowania się. Taki rodzaj wysiłku stymuluje układ odpornościowy do produkcji makrofagów i limfocytów Th, które zwalczają infekcje.
Dajemy Wam dyspensę na kilka dni w miesiącu, kiedy możecie pocisnąć na maksa, żeby zawalczyć o nagrody w Lidze 😉

2. Śpijcie! Brak snu to dla odporności jak cios w serce. Rozregulowany rytm snu to rozregulowana odporność. Ma być 8h snu i basta! Bez telefonu przy twarzy, bez netflixa, bez wymówek.

3. Dbajcie o mikroflorę swoich jelit! Jelita to prawdziwe centrum dowodzenia odporności organizmu. Jedzcie owoce, warzywa, kiszonki, zdrowe tłuszcze (ryby, awokado). Gorzka czekolada i lampka wina też są ok.

4. Suplementujcie witaminę D! W okresie jesienno-zimowym w naszej szerokości geograficznej to absolutny must-have. Witamina D zmniejsza ryzyko infekcji układu oddechowego i korzystnie oddziałuje na skład mikroflory jelitowej. Dawkę należy dopasować do poziomu wyjściowego - standardowo u osób dorosłych na podtrzymanie stosuje się 2000 j.m. W przypadku niedoborów dawka witaminy D jest odpowiednio zwiększana.
Witamina D jest też ważna w kontekście zakażenia SARS-COV-2. Prawidłowy jej poziom zmniejsza nasilenie objawów CIVID-19. Istnieją już też badania, że może obniżać stan zapalny uszkadzający wyściółkę płuc.

5. Dbajcie o obecność tłuszczów omega-3 w diecie! One nie tylko wspierają odporność, ale też mają silne właściwości przeciwzapalne. Najlepiej jeść regularnie 2 porcje tłustych ryb morskich w tygodniu. Ew. można suplementować kwasy EPA i DHA.

6. Dbajcie o obecność cynku w diecie! Cynk aktywuje limfocyty oraz komórki NK, czyli wzmacnia układ odpornościowy. Cynk możecie dostarczyć organizmowi jedząc m.in. pestki dyni, pestki słonecznika, otręby, orzechy, ostrygi. Jeśli myślicie nad suplementacją cynku, to trzeba być bardzo uważnym i robić to pod nadzorem lekarza, bo nadmierne ilości cynku wypłukują miedź z organizmu!
Badania na pacjentach chorych na COVID-19 wskazują też, że w przypadku niedoborów cynku pacjenci są dłużej hospitalizowani i występuje więcej powikłań po chorobie.

Dbajcie o siebie!


Ekspert: mgr farm. Zofia Winczewska, https://zosiawinczewska.pl/

KALENDARZ
Styczeń 2021
pon wt śr czw pt sob nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Partnerzy:

OSHEE
Organizator:

Krok 1

Podaj podstawowe dane o biegu

NAZWA BIEGU*

WYBIERZ DYSTANS*
(możesz wybrać więcej niż jeden)

WYBIERZ DATĘ BIEGU*

GODZINA ROZPOCZĘCIA ZAWODÓW*

:

MIEJSCOWOŚĆ*

STRONA WWW BIEGU

Zaloguj się do serwisu

Logując się przez Facebook akceptujesz regulamin.
Albo użyj swojego loginu i hasła

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Przypomnij mi hasło

Przypomnienie hasła

Zarejestruj się

Rejestrując się przez Facebook akceptujesz regulamin.
Albo użyj formularza
Hasło musi składać się z min. 6 znaków, max. 30 znaków i musi zawierać cyfry, litery i duże litery.