Joga dla biegaczy - dlaczego warto?

23.09.2022

dylan-gillis-yjdczba


Joga to wyjątkowa forma aktywności, doskonale łącząca w sobie zalety rozciągania i technik relaksacyjnych. Ćwiczenia przeprowadzone w odpowiedni sposób odprężają i rozluźniają, uczą również świadomego oddychania. Co ciekawe, joga znajduje swoje zastosowanie również wśród biegaczy.

Jaki wpływ ma joga na zdrowie i stan organizmu?

Joga może być praktykowana zarówno z przyczyn religijnych i duchowych, jak i dla przyjemności oraz wsparcia organizmu. Jest to idealny sposób na uzyskanie harmonii pomiędzy duszą i ciałem, a regularna praktyka pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, poprawia także sylwetkę i zwiększa elastyczność kręgosłupa, łagodząc dolegliwości bólowe. Joga poprawia również ukrwienie, reguluje ciśnienie krwi, pozwala kontrolować wagę i parametry metaboliczne.

Czy warto praktykować jogę dla biegaczy?

Asany mogą być traktowane jako forma stretchingu, a to oznacza, że taka forma aktywności będzie idealnym uzupełnieniem treningu biegowego. Warto również zwrócić uwagę na to, że joga doskonale sprawdza się we wzmacnianiu mięśni, ułatwia zachowanie prawidłowej postawy, sprawia również, że ciało staje się sprawniejsze i bardziej sprężyste.

Dlaczego jeszcze warto zwrócić uwagę na jogę dla biegaczy? Taka forma aktywności jest dość dobrym i skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji, świetnie sprawdza się również jako środek zmniejszający ból pleców powstały np. w wyniku długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej.


Przed czy po treningu, czyli kiedy ćwiczyć jogę dla biegaczy?

Wiele osób chcących łączyć jogę z bieganiem zastanawia się nad tym, kiedy warto wdrożyć takie ćwiczenia. Przed bieganiem, czy może tuż po jego zakończeniu? Ze względu na to, że przed treningiem należy wykonywać dynamiczne ćwiczenia, sesja jogi powinna być wykonywana tuż po zakończeniu biegania. Rozgrzewka przed treningiem powinna natomiast przygotować organizm do wysiłku, a także pobudzić mięśnie i serce do aktywniejszej pracy. Świetnym sposobem jest również wykonywanie ćwiczeń związanych z jogą w dniach wolnych od biegania.

Asany dla biegaczy - które sprawdzą się najlepiej?

Wdrażając jogę do biegowej codzienności wato pamiętać o tym, że istotny jest wybór odpowiednich pozycji. Tu warto zacząć od podstaw. W przypadku biegaczy najlepiej sprawdzą się następujące asany:

siad skrzyżny ze skrętami,

siad skrzyżny ze skłonem do przodu,

skręty wykonywane w leżeniu,

pozycja psa z głową w dół,

pozycja kota,

pozycja krowy,

pozycja półksiężyca,

pozycja wojownika 1.


Dla skuteczności jogi w biegach bardzo ważny jest nie tylko wybór odpowiednich pozycji i wykonywanie ich w istotnym momencie, czyli tuż po zakończeniu treningu, gdy organizm potrzebuje rozciągania i wyciszenia. Równie ważne jest staranne i uważne wykonywane wszystkich pozycji. Każda asana musi być wykonywana bardzo dokładnie, a ćwiczący musi skupiać się na idealnym ustawieniu poszczególnych części ciała. Jeżeli wykonując daną pozycję, nie ma uczucia rozciągania, w takim wypadku należy ostrożnie ją pogłębiać aż do momentu pojawienia się lekkiego bólu.

KALENDARZ
Październik 2022
pon wt śr czw pt sob nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Brak biegów w tym dniu
Pełny kalendarz
Polecane biegi
Partnerzy:

OSHEE
Organizator:

Partner techniczny:

enduhub

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Krok 1

Podaj podstawowe dane o biegu

NAZWA BIEGU*

WYBIERZ DYSTANS*
(możesz wybrać więcej niż jeden)

WYBIERZ DATĘ BIEGU*

GODZINA ROZPOCZĘCIA ZAWODÓW*

:

MIEJSCOWOŚĆ*

STRONA WWW BIEGU

Zaloguj się do serwisu

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Przypomnij mi hasło

Przypomnienie hasła

Zarejestruj się

Hasło musi składać się z min. 6 znaków, max. 30 znaków i musi zawierać cyfry, litery i duże litery.