Jak i dlaczego warto biegać w terenie?

01.05.2022

4-salomon

Bieganie po płaskim terenie jest niezbędne, jeśli przygotowujesz się do zawodów asfaltowych. Jednak na dłuższą metę potrafi być ono nieco nużące. Dodatkowo twarda nawierzchnia obciąża stawy bardziej, niż dzieje się to w przypadku biegania po leśnych ścieżkach. Jeśli zatem potrzebujesz powiewu świeżości, ale również nieco innych niż dotychczas akcentów związanych z podniesieniem swojej formy, zakosztuj biegania w terenie. Oto kilka wskazówek, jak zacząć przygodę z trailem i dlaczego warto to zrobić.

Bieganie w terenie oferuje bliski kontakt z naturą

Bieganie po lesie o każdej porze roku jest po prostu przyjemne. Oferuje doznania, jakich nie zakosztujemy w mieście. Otaczająca nas roślinność i śpiew ptaków potrafią być bardzo kojące. Zrezygnuj więc w tym czasie z muzyki i spróbuj wsłuchać się w dźwięki lasu.

Efekty mogą Cię zaskoczyć.

Poprawa sprawności ogólnej

Bieganie w terenie wymaga od nas różnorodnej pracy. Podłoże jest nierówne, natrafiamy dodatkowo na zbiegi i podbiegi. Pokonując tego typu trasę, wzmacniamy mięśnie pośladków, ud, łydek, pleców, a nawet brzucha.

Stawy kolanowe są mniej obciążone, gdyż ziemia służy nam jako naturalny „amortyzator”. Z tego powodu bieganie po lesie jest po prostu zdrowsze.


Warto jednak zwrócić uwagę na potencjalne problemy, które mogą wystąpić na początku biegania po lesie. Warto przed treningiem dobrze się rozgrzać i wybierać lżejszy teren. Początkujący biegacze mogą bowiem być bardziej narażeni na różnego typu skręcenia. Dodatkowo na pierwszym etapie nie ma co szaleć z dystansem. Bieganie po lesie wymaga od nas nieco większego wysiłku, więc dobrze jest wziąć na to poprawkę.

Lepsze wyniki w zawodach

Przeplatając treningi trailowe z bieganiem po asfalcie, możemy liczyć na poprawę wyników w zawodach po płaskim. Wynika to z dwóch powodów: bieganie w terenie mniej obciąża stawy, więc możemy trenować nieco więcej i dłużej. Ponadto sprawność ogólna również przekłada się na prędkość.


Jeśli jednak traktujesz poważnie ściganie w zawodach asfaltowych, nie rezygnuj z biegania po płaskim. Staraj się np. 1-2 razy w tygodniu wybrać się do lasu. Pozostałe jednostki wykonuj na podłożu, które czeka Cię na zawodach.

2-salomon

Buty do biegania w terenie

Bieganie po lesie może, ale nie musi wymagać od nas większego przygotowania sprzętowego. Tym, na co na pewno warto zwrócić uwagę, to buty trailowe. Charakteryzują się one bardziej agresywnym bieżnikiem, zachowującym przyczepność w trudnych warunkach oraz wzmocnioną cholewką, która chroni nasze stopy przed uderzeniami np. o korzenie.


Modelem, który świetnie sprawdza się zarówno w podmiejskich lasach, jak i w terenach górskich, jest Salomon Ultra Glide. Podeszwa tego buta dzięki głębokiemu bieżnikowi zapewnia bowiem dużą przyczepność na luźnym, miękkim podłożu. Cholewka wzmocniona jest pasem gumy, który zabezpiecza but (i stopę) przed przetarciami i uszkodzeniami. W tym modelu więc można poczuć się naprawdę komfortowo i w pełni czerpać przyjemność z terenowego biegania.


Jeśli planujesz robić długie wycieczki biegowe w terenie, warto pomyśleć również o zakupie plecaka biegowego oraz kurtki, która uchroni Cię przed wiatrem i deszczem. W górach przydadzą się dodatkowo lekkie kijki do biegania.

3-salomon

O czym pamiętać, biegając w terenie?

Biegaj po oznakowanych szlakach. Nawet, jeśli masz doskonałą orientację w terenie, staraj się nie zbaczać z wyznakowanych tras.


Zabierz telefon komórkowy.
Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo, dlatego zawsze miej przy sobie naładowany telefon.


Pamiętaj o odpowiednich butach.
Bieganie po lesie w tradycyjnym obuwiu jest możliwe, ale mniej komfortowe. Miej więc do dyspozycji model stworzony z myślą o treningach terenowych, jak np. Salomon Ultra Glide.


Nie zapominaj o przekąskach.
W lesie nie znajdziesz sklepu. Warto mieć więc przy sobie np. żel energetyczny lub suszone owoce, napój.


Obserwuj swoje ciało.
Na początku bieganie w terenie może być dla Ciebie nieco obciążające. Obserwuj się więc i nie szarżuj zbyt mocno. Z czasem możesz stopniowo wydłużać dystans i zwiększać intensywność treningów.

KALENDARZ
Październik 2022
pon wt śr czw pt sob nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Brak biegów w tym dniu
Pełny kalendarz
Polecane biegi
Partnerzy:

OSHEE
Organizator:

Partner techniczny:

enduhub

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Krok 1

Podaj podstawowe dane o biegu

NAZWA BIEGU*

WYBIERZ DYSTANS*
(możesz wybrać więcej niż jeden)

WYBIERZ DATĘ BIEGU*

GODZINA ROZPOCZĘCIA ZAWODÓW*

:

MIEJSCOWOŚĆ*

STRONA WWW BIEGU

Zaloguj się do serwisu

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Przypomnij mi hasło

Przypomnienie hasła

Zarejestruj się

Hasło musi składać się z min. 6 znaków, max. 30 znaków i musi zawierać cyfry, litery i duże litery.