Jak zacząć biegać w górach? 5 rzeczy, o których warto pamiętać

30.04.2023

kalen-emsley-7bwqxzb
Photo by Kalen Emsley on Unsplash

Popularność biegania w górach nie słabnie. Swoich sił próbują osoby o różnym poziomie zaawansowania. Jak najlepiej zacząć, żeby szybko się nie zniechęcić?


Dzięki biegom górskim możemy odkrywać nowe miejsca, stawiać sobie coraz wyżej poprzeczkę naszych celów biegowych, ale także zwiększyć wydolność naszego organizmu. Niezależnie od motywacji, warto dobrze przygotować się do nowej formy uprawiania sportu. Poniżej opisujemy 5 rzeczy, o których warto pamiętać, aby biegać bezpiecznie i szybko się nie zniechęcić.

1. Metoda małych kroków

Nie chodzi wcale o to, aby w biegać mniejszymi krokami! Bieganie w górach jest bardziej wymagające oraz trudniejsze od biegów po płaskim terenie. Szczególnie, jeżeli do tej pory nie przykładaliście dużej wagi do treningów wytrzymałościowych oraz siłowych. Dlatego decydując się na rozpoczęcie swojej przygody z biegami górskimi, warto zacząć od krótszych dystansów. Jeżeli biegasz maratony po płaskim terenie – super! Nie zniechęcaj się jednak, jeżeli Twoje pierwsze górskie biegi będą na dystansie 5-8 kilometrów.

Nie wybieraj także tras skomplikowanych technicznie. Bieganie w Tatrach jest niesamowite, jednak na sam początek polecamy Bieszczady lub Beskidy, gdzie znajdziesz łagodniejsze wzniesienia.

2. Odpowiedni sprzęt oraz ubranie

Nie tylko bieganie po górach, ale także bardziej popularne wędrówki, wymagają odpowiedniego przygotowania. Góry bywają nieprzewidywalne, dlatego warto zabezpieczyć się na różne sytuacje. Dobór odpowiedniego sprzętu jest bardzo ważny dla naszego bezpieczeństwa. Dlatego poniżej wymieniamy kilka rzeczy, które warto mieć ze sobą biegając w górach:

· plecak lub kamizelkę biegową

· buty biegowe z odpowiednim bieżnikiem, który zapewni dobrą przyczepność na każdej powierzchni

· kurtkę przeciwdeszczową (pogoda w górach jest bardziej nieprzewidywalna, niż na płaskich terenach)

· czołówka

· folia NRC


Ta lista oczywiście nie jest zamknięta, bo z czasem mogą przydać się także kijki, czy raczki do biegania zimą. Jednak jest to sprzęt, który można nabyć z czasem, jak Wasze doświadczenie w biegach górskich będzie większe i będziecie pewni, że jest to sport dla Was.

3. Dieta – to ważne!

Dieta jest podstawą dla każdego rodzaju treningu oraz dla każdego sportowca. Bieganie po górach jest bardziej wymagające, niż bieganie po płaskim terenie, dlatego też pochłania więcej energii. Warto więc zadbać o dostarczeniu organizmowi węglowodanów.

Warto także zabrać ze sobą zapas wody oraz przekąskę do zjedzenia podczas trasy.

4. Trening uzupełniający

Trening uzupełniający jest szczególnie ważny przy tym rodzaju uprawiania sportu. Warto przygotować sobie plan treningowy, uwzględniający bloki siłowe oraz wytrzymałościowe. Odpowiednie w przygotowaniach będą ćwiczenia ogólnorozwojowe, stabilizacji oraz wzmacniające, ale nie należy także bać się ćwiczeń z ciężarami, odpowiednio dostosowanymi do Waszych możliwości.

5. Zabierz ze sobą telefon!

Nie tylko w trakcie biegania, ale podczas wszystkich aktywności górskiej bardzo ważnym jest, aby mieć ze sobą telefon, a także warto zabrać ze sobą zegarek z GPS. W przypadku jakiegokolwiek niebezpieczeństwa pomoże Wam to w wezwaniu pomocy, a na wypadek akcji ratowniczej, pomoże w zlokalizowaniu Waszego położenia. Nie zapomnijcie także poinformować kogoś o trasie Waszego biegu oraz przewidywanej godzinie powrotu!

Dla większego komfortu oraz bezpieczeństwa, warto także zaplanować trening biegowy we dwoje lub większej grupie osób.


Bieganie po górach jest niesamowitym doświadczeniem, a dobre przygotowanie, które zapewni nam poczucie komfortu i bezpieczeństwa może sprawić, że zakochamy się w tym rodzaju sportu bez pamięci!

KALENDARZ
Kwiecień 2024
pon wt śr czw pt sob nd
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
Pełny kalendarz
Polecane biegi
Partnerzy:

OSHEE
Organizator:

Partner techniczny:

enduhub

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Krok 1

Podaj podstawowe dane o biegu

NAZWA BIEGU*

WYBIERZ DYSTANS*
(możesz wybrać więcej niż jeden)

WYBIERZ DATĘ BIEGU*

GODZINA ROZPOCZĘCIA ZAWODÓW*

:

MIEJSCOWOŚĆ*

STRONA WWW BIEGU

Zaloguj się do serwisu

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Przypomnij mi hasło

Przypomnienie hasła

Zarejestruj się

Hasło musi składać się z min. 6 znaków, max. 30 znaków i musi zawierać cyfry, litery i duże litery.